Textilgården/uld.dk drives af Karin og Michael Nørbæk Louw.
I mere end 25 år har vi haft vores gårdbutik med ALT i ULD til dig, der strikker, spinder, filter, væver, fremstiller papir eller ønsker at besøge os og se vores dyr.
Sammen står vi for langt hovedparten af det praktiske daglige arbejde med dyrene i stald og på mark.
Siden jeg i 1986 købte min første angorakanin, som lagde grunden til gårdbutikken, har de stadig flere får, lam og geder beriget os med sjove oplevelser, livsglæde, virksomhed, bløde produkter og velsmagende kød.
Besætningen består for tiden af 9 moderfår:
merino/finuld, gotlænder/merino, spelsau/finuld, wensleydale samt jacobsfår.
Desuden vores mohair/kashgora-besætning med helt unikke pelsfarver.
Sammen med et udvalg af importerede fibre, er det vores dyr, der forsyner butikken med det store sortiment af varer til så at sige alle tekstile formål.
Arbejdet med dyrene er vores PASSION lige fra lammene og kiddene bliver født til
- klipning og sortering af uld.
- produktion af ca. 15 forskellige garnkvaliteter.
- plantefarvning af garnerne.
- designs af modeller samt strik af de forskellige garnkvaliteter til inspiration.
- skindproduktion som sikrer, at intet går til spilde, når nogle af dyrene må slagtes.
Ud over arbejdet med gården og dyrene, er Michaels kreative speciale at bygge håndlavede knive og sy læderskeder, mest efter traditionel nordisk model.
Siden slutningen af 1990’erne har han fremstillet ca. 250 knive og løbende arbejdet med at forbedre sit håndværk, bl.a. på kursus i skedesyning og pauting (avanceret læderdekoration) hos den norske knivmester Knut Dahl.
NATUREN:
voresgavmilde forsyningskilde
stadige inspiration, (2 collager, årstider)
fælles drivkraft, (1 collage)
kreative glæde, (1 collage)
DYR:
Får, flere racer og flere farver
Kashgora/mohairgeder
Kaniner
ULD:
Råuld, natur mange forskellige racer og naturfarver (egne dyr)
Uld, krydskartet (hvid, lys grå, mørk grå, nougat, brun) (egne dyr)
Merinould, tops, 50 forskellige farver (import)
Merinould, krydskartet, 10 forskellige farver (import)
Forfilt, 4 forskellige farver (import)
Spindefibre, silke, alpaca, lama, kamel mm, vegetabilske fibre bl.a. hør, ramie, hamp (import).
GARN:
Naturfarvet i alt ca. 15 forskellige garnkvaliteter:
8/2-garn:
Merino, hvid
Merino,sandfarvet
Merino,mellembrun (10/2)
Merino/gotlænder, grå
Merino/finuld, nougat
Finuld/spelsau,m.brun
Mohair,mørk
Kidmohair,mellemgrå
Angoramix,hvid
Angoramix, mørk grå
4/2-garn:
Merino/finuld, hvid
Merino/gotlænder, grå
Merino/finuld, nougat
Merino/finuld, lam, sort
Indfarvede garner af ovennævnte kvaliteter. Disse er plantefarvet i en stor del af farveskalaen.
STRIK:
Som udgangspunkt findes der en model, strikket af hver af de nævnte garnkvaliteterne, således at du som kunde kan vurdere, hvordan garnet tager sig ud i færdigstrik.
SKIND i flere naturfarver:
Lammeskind, fuld pels
Lammeskind,35 mm, vaskbar
Fåreskind, fuld pels
Fåreskind, 35 mm, vaskbar
Mohairskind, fuld længde
KNIVE:
Michaels speciale er at bygge håndlavede knive. Hans håndværk bærer præg af den nordiske (især norske) knivtradition, som i korte træk kan defineres således: ”En enkel og solid brugskniv med kort håndsmedet blad, skaft af en lys nordisk træsort og en håndsyet og -dekoreret skede i naturfarvet læder”.
Hans lager af færdige knive er sjældent ret stort, da de fleste nye knive bliver lavet som bestillingsarbejder, hvor køberen bidrager med sine ønsker og ideer til knivens og skedens design.
Der må i reglen påregnes min. 2-3 måneders leveringstid på en individuelt tilpasset kniv
KNAPPER, SPÆNDER og BROCHER m.m.
Der haves et lille udvalg af knapper og brocher i horn, ben og forskellige træsorter.
Specielle ønsker vedr. diverse tilbehør tages hjem eller laves, om muligt, på bestilling.
Kom og få en snak om mulighederne, hvis du f.eks. ønsker nogle særlige knapper til et givent formål.
Vi tilbyder endvidere:
Kurser og workshops i mange tekstile håndværk samt knivfremstilling, syning af knivskeder mm.
Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien. Hvis du trækker i teksten, flyttes afsnittet på siden. Et afsnit kan være tilstrækkeligt til at introducere dit projekt. Hvis det bliver for langt, bør du dele det op i flere afsnit. Lang tekst er perfekt til at forklare, hvad der er unikt ved din hjemmeside. Du kan f.eks. fortælle de besøgende, hvordan det hele startede, eller hvordan du skiller dig ud. Almindelig tekst er oftest den nemmeste måde at engagere din målgruppe på. Forestil dig din læser som en person, der sidder foran dig, og fortæl dem noget, der kan vække deres interesse. En god historie slår alt.
Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her. Hvis du trækker i teksten, flyttes afsnittet også på siden. Et afsnit kan være tilstrækkeligt til at introducere dit projekt. Hvis det bliver for langt, bør du dele det op i flere afsnit. Lang tekst er perfekt til at forklare, hvad der er unikt ved din hjemmeside.
Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her. Hvis du trækker i teksten, flyttes afsnittet også på siden. Et afsnit kan være tilstrækkeligt til at introducere dit projekt. Hvis det bliver for langt, bør du dele det op i flere afsnit. Lang tekst er perfekt til at forklare, hvad der er unikt ved din hjemmeside.
Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien. Hvis du trækker i teksten, flyttes afsnittet på siden. Et afsnit kan være tilstrækkeligt til at introducere dit projekt. Hvis det bliver for langt, bør du dele det op i flere afsnit. Lang tekst er perfekt til at forklare, hvad der er unikt ved din hjemmeside. Du kan f.eks. fortælle de besøgende, hvordan det hele startede, eller hvordan du skiller dig ud. Almindelig tekst er oftest den nemmeste måde at engagere din målgruppe på. Forestil dig din læser som en person, der sidder foran dig, og fortæl dem noget, der kan vække deres interesse. En god historie slår alt.